TRUDNE POCZĄTKI
W Polsce również, co oczywiste, istnieje społeczność miłośników skór. W 2011 roku, przy współpracy ze Stowarzyszeniem Bears of Poland, zostały zorganizowane wybory pierwszego Mr. Leather Poland.
Dwa lata później w Poznaniu powstało Stowarzyszenie Leather Poland (numer KRS 0000462175, data wpisu rejestracyjnego w KRS – 21 maja 2013, data wykreślenia z rejestru Stowarzyszeń – 19 lipca 2019 roku).
15 marca 2017 roku, postanowieniem sądu rejonowego Poznań-Nowe Miasto i Wilda do Stowarzyszenia Leather Poland został wprowadzony kurator sądowy, który zapoczątkował procedurę likwidacji Stowarzyszenia Leather Poland.
Likwidacja Stowarzyszenia doprowadziła do głębokich podziałów wśród polskiej społeczności skórzanej, zwłaszcza że w ostatnim okresie funkcjonowania Stowarzyszenia Leather Poland pojawiły się zarzuty dotyczące nieprawidłowości przy wyborze władz stowarzyszenia, łamania statutu, a nawet przywłaszczenia funduszy organizacji. Dodatkowy niepokój mógł budzić też brak wymaganej prawem aktualizacji danych w KRS (stowarzyszenie uzupełniło dane dopiero na wezwanie sądu).
Warto też wspomnieć, że szarfa Mister Leather Poland została zlicytowana celem zaspokojenia roszczeń wierzycieli Stowarzyszenia Leather Poland, zaś w 2018 roku miała miejsce próba rejestracji znaku towarowego Mister Leather Poland przez osobę prywatną, zaangażowaną w wydarzenia, które doprowadziły do likwidacji stowarzyszenia.
Od ponad dwóch lat polską społeczność skórzaną skupia grupa fb Polish Leather Uniform Group, a jej członkowie w listopadzie 2022 roku postanowili utworzyć nowe Stowarzyszenie Polish Leather Uniform Group. W 2022 roku został również wybrany pierwszy Mister Leatherman Poland, będący następcą wcześniej wybieranego Mister Leather Poland.
Utworzone od podstaw nowe stowarzyszenie, nowy tytuł Mistera oraz jasno określone zasady funkcjonowania organizacji oraz wyboru jej władz symbolicznie podkreślają odcięcie się od kontrowersyjnej przeszłości i chęć współpracy ze wszystkimi, którym zależy na lepszej przyszłości społeczności leather.
Fetysz: kontrowersje i stereotypy
Określenia fetysz oraz fetyszysta większości osób mogą kojarzyć się jednoznacznie negatywnie, co wynika z bezpośredniego rozumienia słownikowych definicji tych pojęć, wywodzących się z psychiatrii. W rzeczywistości bezwarunkowe łączenie ze sobą zagadnień związanych z seksem i seksualnością oraz zamiłowania do skór jako elementu ubioru jest zbyt dużym uproszczeniem, nie mającym zbyt wiele z rzeczywistością – zachęcamy do zapoznania się z tym tekstem. Większość osób określających się mianem fanów fetyszu skórzanego stwierdza wprost, że “uprawianie seksu w pełnym skórzanym stroju, czy nawet jego elementach jest zwyczajnie niewygodne”.
Łukasz, Mr Fetish Germany 2022 i Mister Leather Berlin 2022
Kolejny stereotyp łączy miłośników fetyszu skórzanego ze światem praktyk BDSM. Źródłem takiego skojarzenia jest przede wszystkim pop kultura oraz wczesna historia ruchu leather. Skóry były i są częstym elementem wizerunku scenicznego wielu gwiazd muzyki, a w klipach wideo czy podczas występów na żywo, wykonawcy ci chętnie odwołują się do wyuzdanej seksualności. Podobne obrazy można było dostrzec również w wielu filmach.
W rzeczywistości więc miłośnicy fetyszu skórzanego – jako zbiorowość – nie okazują się ani maniakami seksualnymi, ani dominującymi masterami, szukającymi osób do zniewolenia. Z upodobaniem do skór nie jest również związana żadna konkretna orientacja seksualna, choć również stereotypowo fetysz skórzany próbuje wiązać się z homoseksualizmem.
Kończąc ten temat, warto wspomnieć jeszcze o paradach równości oraz innych, głównie zagranicznych, wydarzeniach gromadzących społeczność gay oraz fetyszową. Wielu krytykujących skupia się wyłącznie na pojawiających się tam elementach związanych z seksualnością. Należy jednak pamiętać, że te wszystkie mocno medialne zachowania oraz cała ich otoczka są rodzajem swoistego rodzaju show, niosącego ważniejsze i głębsze przesłanie.
Społeczność skórzana, a społeczność LGBTQ+
Stowarzyszenie Polish Leather Uniform Group kwestie związane z seksualnością pozostawia w gestii indywidualnej swoich członków, stojąc na stanowisku, że każdy człowiek, niezależnie od swojej orientacji seksualnej, wyznania, koloru skóry, narodowości i innych cech, ma takie same prawa i zasługuje na taki sam szacunek.