USA – POCZĄTKI

Społeczność leather (skórzana) niejako automatycznie łączona jest z orientacją homoseksualną. Takie skojarzenia mają mocne historyczne podstawy. Wspólnota ta zaczęła prężnie rozwijać się w późnych latach czterdziestych XX wieku, skupiając głównie gejów. Wyrosła z subkultury motocyklowej, a jej kolebką były takie kluby motocyklowe, jak założony w Los Angeles w 1954 r. Satyrs Motorcycle Club, Oedipus Motorcycle Club (powstały w 1958 roku) czy New York Motorbike Club, a także Warlocks i California Motor Club z San Francisco.

Rok 1962, członkowie jednego z amerykańskich gejowskich klubów motocyklowych, © satyrsmc.org

Zakończenie II wojny światowej przyczyniło się do powrotu na łono społeczeństwa ogromnej liczby mężczyzn, w tym – gejów. Panujące wówczas realia społeczne i prawne nie pozwalały im na ujawnienie się, a kluby motocyklowe dawały nie tylko poczucie wolności, ale również pozwalały na stałe przebywanie w męskim gronie bez wzbudzania podejrzeń otoczenia.

Rok 1962, członkowie jednego z amerykańskich gejowskich klubów motocyklowych, © satyrsmc.org

Bycie częścią społeczności motocyklowej dodatkowo pozwalało wyrazić dezaprobatą wobec promowanych przez kulturę popularną stereotypów na temat homoseksualizmu. Geje, ubrani w skórzane uniformy i przemierzający na swoich stalowych rumakach Stany Zjednoczone, stanowili przeciwieństwo tego, jak ich pokazywały media opanowane przez główny nurt pop kultury.

LATA 80. I 90.

Lata 80′ oraz 90′ zapoczątkowały na Zachodzie rewolucję kulturową i społeczną, a społeczność LGBTQ+ zaczęła być coraz bardziej widoczna w przestrzeni publicznej, jak też coraz głośniej protestowała przeciwko dyskryminacji, jakiej doświadczała przez dekady. Kwestie związane z seksualnością przestawały być tematem tabu.

Jednocześnie skóry przestały być fetyszem kojarzonym głównie z homoseksualnością i praktykami BDSM. Dla wielu osób stały się codziennym elementem ubioru, pozwalającym wyrazić swoją osobowość. Skórzany strój nadal był jednak symbolem buntu, głównie dzięki gwiazdom pop kultury, traktującemu go jako obowiązkowy element swojego image.

W obecnych czasach fetysz skórzany należy postrzegać wielopłaszczyznowo. Niezależnie od pozostałych czynników, ubiór skórzany przede wszystkim umożliwia wyrażenie samej siebie przez noszącą go osobę. Co ważne, ubranie skór nie tylko nie musi mieć podtekstu seksualnego, ale również nie jest domeną osób o jakiejś jednej konkretnej orientacji seksualnej.